EXPO 2025 PŘINESLO NOVÉ KONTRAKTY. Japonsko zaujal hlavně Bohemia Sekt

Představení českých vín v Japonsku Foto: S.Mašková

Česká vína upevňují svou pozici ve světě nejenom prostřednictvím mezinárodních soutěží. Nyní se jim dařilo i v rámci světové výstavy Expo v Japonsku. Sedmnáct českých vinařství prezentovalo svá vína v Ósace a na Velvyslanectví České republiky v Tokiu. Zájem o česká a moravská vína projevilo téměř 200 japonských odborníků z řad someliérů, obchodníků, novinářů i dovozců.

Letošní druhá mise českých vinařů do Japonska byla úspěšná zejména pro společnost Bohemia Sekt, která uzavřela významný obchodní kontrakt přímo během dvoudenní prezentace začátkem června.

Vinotéka společnosti Bohemia Sekt ve Starém Plzenci

„Naši japonští obchodní partneři od nás již odebrali 7 200 lahví Bohemia Sekt Prestige, které se v červenci objeví v tamější síti prodejen Yamaya. Během japonské mise jsme uzavřeli další obchod na červená vína značky Habánské sklepy a v tuto chvíli jednáme také o objednávce na bílá vína téže značky,“ uvedl Petr Němeček, Export Manager společnosti Bohemia Sekt. Více o úspěchu společnosti již dříve na japonské Sakura Wine Awards ZDE a aktuálně i na Portugal Wine Trophy 2025 ZDE

Válka úspěšně „válčí“ se svými víny i na japonské gastroscéně

Na japonském trhu momentálně působí okolo 15 tuzemských vinařství. Mezi nimi je i Vinařství Válka, které je nyní v japonské distribuci, kam vinařství dodalo 1200 lahví. Distribuční společnost Limelight vinařství reprezentovala také během japonské mise. Vinařství Válka dováží do Japonska oranžovou a klasickou Pálavu, Muškát moravský, Ryzlink rýnský, Cabernet Moravia a Černý samet. Tato vína se pro jejich aromatiku, svěžest a netypičnost skvělé hodí k japonské kuchyni.

„Jsme otevření novým příležitostem a aktivně je vyhledáváme. Naše vína mají adekvátní kvalitu a věříme, že partnerství s japonskými distributory, kteří rozumí specifickému trhu, je správnou cestou k dlouhodobému úspěchu,“ uvedl zástupce vinařství Vojtěch Válka.

GASTRONOMIE: Co můžete ochutnat v českém pavilonu na Expo 2025? Více čtěte ZDE

Ze zkušenosti radí menším českým vinařstvím, že je klíčové najít partnery ochotné investovat úsilí do uvedení kvalitních vín na zahraniční trhy. Cena se tak cestou sice postupně navyšuje, ale i díky precizní japonské komunikaci vznikají konkrétní obchodní výsledky. Export do Japonska tak představuje dlouhodobou strategickou cestu, kterou vinaři vnímají jako skvělou příležitost pro rozvoj českého vinařství na náročném asijském trhu.

Prezentace v Ósace i Tokiu potvrdily zájem o Pálavu, vína naturální, červená i sladká

Vinaři představili svá vína během čtyř tematických řízených degustací vedených národní someliérkou Klárou Kollárovou na světové výstavě Expo 2025 v Ósace, a to v rámci odborného programu organizovaného Ministerstvem zemědělství Agri Week. Program vyvrcholil slavnostní recepcí za účasti náměstka ministra zemědělství Miroslava Skřivánka a českého velvyslance v Japonsku Martina Klučara. Degustace se zúčastnilo 120 hostů, kteří byli pečlivě vybráni ze 150 přihlášených odborníků.

Další prezentace ve formě volné degustace se konala v reprezentačních prostorách Velvyslanectví ČR v Tokiu. Zúčastnilo se jí 85 hostů z řad importérů, novinářů, influencerů a vinařských profesionálů. „Oblíbenost Pálavy a naturálních vín se opět potvrdila, tentokrát ovšem zabodovala i naše červená vína především lehčího charakteru. Dále sylván, který je skvělý k místní kuchyni, a také přírodně sladká vína,“ uvedla národní someliérka Klára Kollárová.

„Akce je svým rozsahem jedinečná. Účast 200 odborníků, kteří se po dva dny věnovali výhradně našim vínům, má značný exportní potenciál. Věříme, že vinaři nyní využijí získané kontakty a skvělý dojem, který česká a moravská vína a organizace obou akcí zanechala, a podaří se jim navázat nové obchodní vztahy,“ shrnuje výsledek mise Dagmar Fialová, marketingová ředitelka Národního vinařského centra.

Japonsko jako prémiový trh přeje výjimečným a autentickým produktům

Japonsko je pátým největším importérem vín na světě a druhým největším trhem s vínem v Asii. Až 95 % vína na japonském trhu pochází z dovozu. Trh preferuje vína dobré kvality s jasným původem. Zatímco celkový objem dovozu klesá, poptávka po prémiových a autentických vínech roste.

V současnosti jsou na trhu k dispozici vína asi z 15 tuzemských vinařství, mezi ně patří například vinařství Milan Nestarec, Krásná hora, Donatus, Syfany, Bohemia Sekt, Obelisk, Ludwig, Špalek, Sonberk, Dobrá vinice a nově Válka a také J. Stávek.

Česká a moravská vína pravidelně bodují na Sakura Women Wine Awards, největší vinařské soutěži v Asii. V Japonsku je získání oficiálního ocenění důležitým faktorem pro úspěch produktu na trhu. Letos si vinaři ze soutěže Sakura Women Wine Awards přivezli celkem 20 medailí. Obou degustací se zúčastnila také prezidentka Sakura Women Wine Awards, která vyjádřila podporu tuzemským vínům.

Mise byla realizována Národním vinařským centrem a Ministerstvem zemědělství, s finanční podporou Vinařského fondu a ze využití Projektu ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničí (PROPED).