PODZIMNÍ GASTROFEST 2025 JE TU. Startuje největší kulinářská akce RestaurantWeek

Více než měsíc hodování, labužnických chutí a intenzivních gastronomických zážitků. Podzimní kulinářská slavnost, RestaurantWeek, opět otevírá dveře těch nejlepších restaurací — a to za příjemné a přijatelné ceny. Nakoukněte do vznešených restaurací špičkových hotelů, ochutnejte jídla z ikonických kuchyní známých šéfkuchařů, bavte se a objevujte. Od 14. října do 16. listopadu si v Praze, Brně, Ostravě i Plzni můžete dopřát tříchodová festivalová menu za 490 Kč nebo 790 Kč. A co víc — počet zapojených podniků je rekordní: v hlavním městě přes šedesát restaurací a celkově více než stovka.

Jídlo je radost, společenská událost, zdroj konverzace ale hlavně cesta k poznání. Poznání nových restaurací a posezení v luxusním a většinou povznášejíím designovém prostředí. Objevování nových chutí a vůní, nejrůznějších surovin a jejich kombinací, novinek, trendů. Není to jen futrování žaludku, ale naopak, jsou tu další benefity: zdroj zábavy, inspirace, poučení a požitků.

Podzimní RestaurantWeek je opět ideální příležitostí, jak se ponořit do zkoumání nových restaurací, chutí i prostředí bez nervů z ceny či z neznámého menu. Vstupte do světa vyšší gastronomie odvážně a s radostí, protože tady nic neriskujete. Menu je dané, cena také, tak už stačí jen přijít, kousat a užívat si.

Letošní podzimní edice tohoto oblíbeného gastrofestivalu potrvá více než měsíc a to s rekordním počtem zapojených podniků. Opět je v nabídce mnoho restaurací, které znáte z minulých let. Jsou to například Garden’s, Dejvická 34, River’s smokelab. Těšit se ale můžete i na novinky. Přidají se například oblíbené: Mazel, Finestrina a V Zátiší. Podniky Zdeňka Pohlreicha bude reprezentovat Divinis.

DEJVICKÁ 34: Tortellini plněné hříbky s fondue ze sýru Fontina a pyré z piemontských lískových ořechů a hrušek

Příliš nóbl? Jen pro smetánku? Nebojte se hotelových restaurací

Také letos na podzim se festival zaměří též na hotelový segment. Pokud vám připadá, že nejlepší restaurace jsou často skryty v hotelových budovách (kam “obyčejný smrtelník” nechodí), tento ročník chce ukázat opak. Anna Grosmanová alias Foodpioneer, úspěšná foodblogerka, která za akcí v Česku od počátku stojí, k tomu poznamenává: “Stále se v tom opakuju a opakovat se budu i dál, že pražské hotelové restaurace se velice podceňují.” Její slova potvrzujete také Michaela Židlický z Gault&Millau. A připomíná, že už na podzim vydají průvodce po českých hotelových restauracích. Což je samozřejmě dobrá zpráva pro všechny milovníky skvělé gastronomie.

Ze velký tahák považuje Anna Grosmanová nově otevřený restaurant Greenhouse ve Fairmontu, tedy v bývalém hotelu Intercontinental. Bude zajímat samozřejmě hosty nejenom pokud jde o jeho kchyni. Ale také všechny ty, kteří se chtějí do této luxusně zrekonstruované budovy podívat.

Další labužnické drahokamy skryté v hotelových zdech

Výtečná menu připravily i další podniky z hotelového portfolia. Podívat se můžete do  Monkey Bar (Falkensteiner hotel), Artisan (Marriott), Brasserie Julius (Julius Meinl), Zinc (Hilton), Kafka restaurant (MGallery hotel), Le Petit Beefbar au Grand Café (Hotel W), Alcron a San Carlo Gourmet (Hotel Alchymist).

Právě posledně jmenovaný považuje Anna Grosmanová za typický podnik, před nímž mají hosté z ulice ostych. “A my jim ho umožníme navštívit. Tím, že budou předem vědět, kolik zaplatí. A také si předem můžou vygooglit, co neznámé výrazy u jídel znamenají. I tím odstraníme určitou část bariéry,” domnívá se Grosmanová. S trochou nadsázky dodává, že právě restaurace v hotelu Alchymist v pražské Nerudově ulici patří mezi ty, do nichž by i ona sama měla ostych vyrazit.

Nikol Pavlíčková, která je marketingovou manažerkou a má na starost pražskou část festivalu, připomíná i další nedávno otevřený slavný pražský hotel. Je jím legendární Šroubek (neboli hotel Evropa), nyní Hotel W spadající pod Marriott, se svojí restauraci Grand Café.

Projezte se světem aneb cestování po mapě chutí

RestaurantWeek to jsou ale také cizokrajné chutě. Například asijské podniky tradičně řazené mezi nejoblíbenější, jako je Teplá Kačka, Bisutoro, PRU58, Nhà hai hành nebo Imperial Sushi Žižkov. K tomu se přidávají každoročně populární restaurace nabízející steaky: například Fuze nebo Dock House.

Zastoupení mají i restaurace italské nebo ty s jihoamerickou či japonskou kuchyní. Pozadu nezůstává ani tradiční česká kuchyně, případně francouzské nebo řecké kulinářství. 

Cenové úrovně menu volí návštěvníci jako obvykle ze dvou: 790 a 490 korun (plus rezervační poplatek 49 korun, rezervace minimálně pro 2 osoby). Stále platí, že si účastníci můžou na webu vybírat z různých menu, která obsahují předkrm, hlavní chod a dezert, a to většinou i ve vegetariánské verzi. Restaurace, které doporučuje nový partner Makro, nabídnou kromě tří chodů ještě před předkrmem amuse bouche, tedy malý pozdrav od šéfkuchaře před hlavními chody.

Každý zákazník dostane aperitiv v podobě koktejlu Martini, který k festivalu od začátku patří. Jak říká Tomáš Kučera, ambasador značky, která je partnerem festivalu, stále častěji si hosté volí nealkoholickou variantu.

Kachny, kžepelky i ryby… Hříbky i lanýže… Kozí mléko, pampeliškový med i ibišek…

Menu plánují šéfkuchaři s ohledem na sezónu i její suroviny. Očekávejte tak nejenom kombinace chutí, ale i barev, textur, nevšedních surovin. Už názvy vás často donutí se zastavit a přemýšlet, co to všechno znamená. Tak například už jenom předkrm z restaurace River’s smokelab. Tak tady dostanete na úvod Tataki z vyzrálé hovězí roštěné marinované v uzeném čaji Lapsang Souchong, krém z lilků pečených na dřevěném uhlí, černý sezam, yuzu okurka. Zní to krásně. Ale nejenom zní.

Ovšem i jinde se zauzuje, fermentuje, používají se nejsofistikovanější kuchařské techniky. Třeba takový ramen. Co jen zabere času a co dá práce. Ale když tenhle hlavní chod v The Katchi na pražské Moráni ochutnáte, ucítíte sami na patře, co umí udělat souhra kokosového krému, tofu, ramen nudlí, pasty chilli tom yum, zeleniny a zralého banánu. Takže ať už se pošíruje (halibut ve Vinografu), marinuje (tygří krevety v pomerančové kůře tamtéž) či karamelizuje (květák a Vinograf dotřetice), je to prostě bašta a nové zážitky.

Podzimní edice RestaurantWeek tak opět navazuje na tradici celosvětově oblíbeného festivalu. Ten labužníkům poprvé otevřel své brány v roce 1992 a od té doby ho obvykle dvakrát ročně pořádají v New Yorku, Chicagu, Londýně a dalších evropských městech. Včetně Polska, kde tato myšlenka vznikla.

A protože předprodej už běží, rezervujte si svůj stůl nejlépe už dnes. Nalaďte chuťové pohárky na sezónní kombinace a připravte se na gastronomické podzimní dobrodružství, které si budete pamatovat ještě dlouho.