Oslavy nového vína se blíží a populární Svatomartinské míří na trh opět ve velkém. Vinaři připravili pro milovníky mladých vín a stále oblíbenější svatomartinské tradice celkem 1,9 milionu lahví. Letošní jubilejní dvacátý ročník úspěšné značky provázejí hned dvě dobré zprávy. Ceny zůstávají na úrovni loňska a kvalita by měla být dobrá, protože ročník ročník se podle ředitele Vinařského fondu skutečně vydařil.
Zájem vinařů o výrobu Svatomartinských vín potvrzuje sílu této značky a to i v době, kdy průzkumy napříč globálním trhem s vínem dokazují pokles zájmu konzumentů, zejména posílený snahou o zdravější životní styl nastupujících generací. Přesto se poměrně mladá tradice v České republice dobře zabydlela a oslavy mladých vín si užíváme. Navíc průběh vinařského roku letos slibuje příjemnou kvalitu.



Po několika náročných sezónách přinesl rok 2025 vinařům příznivější podmínky. Počasí bylo dlouhou dobu stabilní a srážky rovnoměrně rozložené během roku se pozitivně podepsaly na množství i kvalitě hroznů. Potíže přišly až v závěru, kdy déšť komplikoval sklizeň aprověřil připravenost vinařů. „Vinobraní trvalo osm týdnů, ale 80 % hroznů jsme sklidili a zpracovali během čtyř. Největší výzvou bylo dostat hrozny rychle do vinařství v co nejlepším zdravotním stavu,“ potvrdil Roman Sečka, obchodní ředitel Zámecké vinařství Bzenec.
„Letošní úroda je větší než v minulých dvou letech, ale zároveň vyžadovala rychlejší a pečlivější zpracování. Kvalita sklizně se liší podle přístupu – vinice s vyšším výnosem daly hrozny s nižším obsahem cukru, z nichž vzniknou lehká, svěží, šťavnatá a méně alkoholická vína. Naopak vinice s nižším výnosem mají hrozny plnější a vyzrálejší chuti. Konečný charakter vín se však ukáže později,“ uvedl Petr Ptáček, vinohradnický manažer BOHEMIA SEKT.
Mladá vína, to je hlavně svěžest bílých a hravost rosé
První ochutnávkou nové sklizně jsou tradičně Svatomartinská vína, jichž na trh v letošním roce zamíří 1,9 milionu lahví. V nabídce bude celkově 323 vín z produkce 73 vinařů a vinařství. „Letošní dvacátý ročník se velmi vydařil. Vína jsou svěží, aromatická, šťavnatá, mají nižší alkohol a krásně reprezentují moravský styl. Zájem vinařů o známku Svatomartinské potvrzuje, že značka má i po dvaceti letech stále mimořádnou sílu,“ uvedl Zbyněk Vičar, ředitel Vinařského fondu, jenž je od roku 2005 vlastníkem ochranné známky Svatomartinské, kterou každoročně propůjčuje vinařům, jejichž vína splní přísná kvalitativní kritéria.
Degustace vín odbornou porotou proběhly v Centru Excelence ve Valticích 22. a 31. října. Z celkového počtu přihlášených vzorků uspělo 90 % – pouze 10 % vín neprošlo náročným hodnocením. Tradičně převažují bílá vína (152), následována růžovými a klarety (91) a červenými víny (79).

„Každý rok je pro nás obrovskou výzvou. Víno je totiž jediný přírodní nápoj, který má vždy deklarovaný původ a je zcela závislý na počasí, půdě a lokalitě, zkrátka přírodě. Každý rok je tedy jiný. Při sklizni letos hodně rozhodovalo, jak byl vinař připravený na teplotní i srážkové změny, jakou má technologií a pochopitelně nejdůležitější jsou zkušenosti,“ dodal David Šťastný, ředitel CHÂTEAU VALTICE – Vinné sklepy Valtice.


A co bychom ještě měli vědět o Svatomartinském? Hlavní je fakt, že na trh vstupují vždy na svatého Martina a také, že se mohou vyrábět pouze z povolených odrůd, včetně jejich cuvée. Letos tedy míří k zájemcům v tomto složení. Bílá vína: Müller Thurgau (81), Muškát moravský (51), Veltlínské červené rané (20). Růžová vína a klarety: Zweigeltrebe (41), Svatovavřinecké (38), Modrý Portugal (3). Červená vína: Modrý Portugal (58) a Svatovavřinecké (21).
Tradice, která rozhýbává trh
Přestože se maloobchodní trh s tichými víny potýká s dlouhodobým mírným poklesem, značka Svatomartinské zůstává už dvacet let symbolem kvality a důvěry spotřebitelů. „Svatomartinská vína dokazují, že právě tradice dokáže rozhýbat trh i v době, kdy spotřebitelé pečlivěji zvažují nákup každé lahve. Přestože se výrobní náklady dlouhodobě zvyšují, vinařům se už několik sezón daří udržet ceny Svatomartinských vín na stejné nebo velmi podobné úrovni, což považuji za důkaz jejich odpovědnosti vůči spotřebitelům i celé značce, “ dodává Ondřej Beránek, prezident Vinařské unie ČR.





Do budoucna se diskutuje i o rozšíření Svatomartinských vín o tzv. PIWI odrůdy – nové rezistentní odrůdy, které mají významný ekologický potenciál. Téma je součástí strategického plánu rozvoje vinařství v ČR pro roky 2025–2045.
Prodej Svatomartinských vín začíná letos v pátek 7. listopadu, aby si je spotřebitelé mohli vychutnat během víkendových oslav po celé republice. Největší akcí bude tradičně Svatomartinský košt v Brně, který se uskuteční 11. listopadu od 11 hodin na náměstí Svobody.
Další ochutnávky a slavnosti proběhnou ve vinařských obcích po celé Moravě.
Přehled akcí najdete na www.vinazmoravyvinazcech.cz.
Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Svatomartinské se může prodávat pouze v lahvích s logem svatého Martina na koni jednak na etiketě, jednak na kapsli nebo šroubovém uzávěru na hrdle. Na lahvi kromě symbolu sv. Martina najdete ještě sklenku v národních barvách, která garantuje původ vína z České republiky. Pouze vína, která díky své kvalitě uspějí u hodnocení, mohou nosit známku Svatomartinské. Při bodování musí víno získat minimálně 80 bodů z celkových 100 bodů.
            
		













