Big Mac slaví 50 let

Ikonický burger slaví dnes, 2. srpna půlstoletí. Za tu dobu si podmanil miliony fanoušků po celém světě, stal se součástí slavných filmů nebo důležitým mezinárodním ekonomickým ukazatelem tzv. Bic Mac Indexem. Poprvé jej představil v roce 1967 Američan Jim Delligatti, majitel pensylvánské restaurace McDonald´s  a zároveň jeden z prvních franšízantů řetězce.

O rok později se nabídka dnes už slavného sendviče rozšířila bleskovou rychlostí po celých Spojených státech. Dva plátky hovězího masa mezi třemi bulkami pečiva doplněné nakládanou okurkou, salátem, cibulkou a typickou Big Mac omáčkou se nevymazatelně zapsaly do historie.

Kapitalismus v housce

Jedním z prvních, kdo v Čechách Big Mac ochutnal, byl Michal Mládek, který v den otevření první české restaurace pracoval v kuchyni, dnes je jedním z největších franšízantů řetězce u nás. „Big Mac jsem poprvé ochutnal na dovolené v zahraničí. Podruhé asi týden před otevřením restaurace ve Vodičkově ulici, v průběhu příprav na otevření. Tím, že jsem ten první den byl v kuchyni a burgery připravoval, můžu říct, že právě o Big Mac byl zájem asi největší. Je to jednoduše ikona, se kterou jsme poprvé ochutnali nejen dva plátky masa s omáčkou a salátem v housce, ale vlastně i kapitalismus.“

Stabilnější než měna

Řetězec se pyšní tím, že svým zákazníkům po celém světě nabízí stejnou kvalitu i spolehlivý servis. Toho si všiml i redaktor deníku The Economist, Pam Woodal, který v roce 1986 poprvé vytvořil takzvaný Big Mac index – jednoduchý a zábavný způsob pro porovnání parity kupní síly neboli výkonu jednotlivých ekonomik.

Parita kupní síly vychází z předpokladu, že shodné výrobky by měly v přepočtu stát ve všech zemích stejně. Mnohdy zásadní rozdíly v prodejní ceně slavného burgeru ale ukazují na podhodnocení nebo naopak nadhodnocení měny. Ve srovnání s USA byla cena Big Macu v lednu tohoto roku vyšší pouze ve Švýcarsku, Norsku a Švédsku. V České republice je v porovnání s cenami v USA

Každá země slaví Big Mac padesátiny po svém. V Čechách se připravuje limitovaná kolekce triček

Ke svým čtyřicátinám dostal Big Mac vlastní muzeum. To sídlí poblíž Pittsburghu a své návštěvníky seznamuje s historií a úspěchy legendárního burgeru. Jeho součástí je i čtyřmetrový model Big Macu. Museum založil sám tvůrce sendviče, Jim Delligatti, který ale v listopadu 2016 zemřel ve věku 96 let. „Restaurace McDonald´s dnes najdeme ve více než 120 zemích světa a Big Mac se téměř ve všech stal nedílnou součástí menu. Každá země ale slaví výročí po svém. Nám přišlo zajímavé ukázat lidem, co vše za těch 5 dekád bylo v módě v kontrastu s jednou neměnící se stálicí. Ve spolupráci s mladými českými návrháři připravujeme kolekci, která naši ikonu propojí s klíčovými atributy právě uplynulých 5 desetiletí,“říká Zuzana Svobodová.

V původní nabídce na výběr mnoho nebylo 

Big Mac se do nabídky řetězce dostal až 13 let po otevření první americké pobočky. První restauraci známého řetězce otevřel potomek českých emigrantů Ray Kroc v roce 1955 v americkém Illinois. Původní menu McDonald´s ale bylo o poznání chudší, než jaké známe dnes. „Zatímco dnes najdou zákazníci v základní denní nabídce celkem 14 variant burgerů, různé wrapy nebo kuřecí nugety, první menu McDonald´s obsahovalo pouze klasický hamburger, cheeseburger a hranolky. Zbytek nabídky byl tvořen mléčnými shaky a nápoji,“vysvětluje tisková mluvčí řetězce pro Českou a Slovenskou republiku, Zuzana Svobodová.

Prvním burgerem, který v nabídce restaurací McDonald´s přibyl, byl Filet-O-Fish. Plátek smažené ryby v housce se do celonárodní nabídky dostal v roce 1965, tedy tři roky před Big Macem. Delligatti možná mohl být i prvním, kdo do menu franšízové restaurace zasáhne, ale jen vyladění správné chuti omáčky typické právě pro Big Mac mu údajně trvalo dva roky.