Jean-Claude Van Damme další slavnou tváří ve službách irské whiskey. Stávky už i v palírnách

Akční hvězda Jean Claude Van Damme tváří Old Oak Irish whiskey
Akční hvězda Jean-Claude Van Damme tváří Old Oak Irish whiskey Foto: www.oldoakirishwhiskey.com

Pravidelný pohled do světa whisky. Rubrika Whisky World 2023 přináší další novinky a příběhy značek ze světa tohoto kultovního nápoje.

Hlavně synergicky!

Synergie slavných tváří a whisky pokračuje. V polovině října přistál v Belfastu Jean-Claude Van Damme, aby demonstroval svoje spojení s Old Oak Irish whiskey. Původně prý uvažoval o tom, že se připojí k některé značce Bourbon whiskey. Pak ho ale přátelé upozornili na irskou značku a připomněli herci jeho irské kořeny.

Značka je mladá, takže jsou na trhu pouze dvě „edice“, tříletá, která zrála v sudu po bourbonu (aspoň v tomto ohledu se herec přiblížil svému původnímu záměru) a pětiletá, jež svoje vlastnosti čerpala ze sudu po rumu. Název Old Oak je odvozen od Derry County v Severním Irsku. Výraz „derry“ je poangličtělé galské „doire“, což znamená „dubové dřevo“.  Takže ty kořeny míří hodně, ale hodně hluboko…

Vysoko, ale hodně vysoko hodlá vystoupat kanadská whisky působivého jména The Good Money. Ta – jak pětiletá míchaná, tak desetiletá žitná – svěřila svoje promo do rukou někdejšího boxera Floyda Mayweathera mladšího. Sedmačtyřicetiletý otec pěti dětí je zapsán v Guinessově Knize rekordů jako boxer s nejvíce zápasy bez porážky. Tak snad svoje výkony zopakuje i ku prospěchu „good money“.

Chivas Brothers – stávka na spadnutí?

Ve skotských palírnách se stávkování obvykle „nenosilo“. Jenže časy se mění. Nadnárodní, svým původem francouzská společnost Pernod Ricard, která je majitelem takových značek, jako jsou Ballantine´s, Chivas Regal či The Glenlivet, si nedávno pochvalovala, jak jde nahoru odbyt jejích produktů.

Foto: Stanislav Ivanitskiy/Unsplash

A co se nestalo. Všimli si toho i zaměstnanci (je jich na 1 600) a usoudili, že navrhované zvýšení platu o 6,4 % značně pokulhává za firemními úspěchy (v letošním roce se očekává zvýšení prodeje o 10 %) i mírou inflace, a 97 % členů odborových svazů skromnou nabídku odmítlo a začíná uvažovat o stávce jako své jediné zbrani. Situaci budeme dále sledovat.

Válka tarifů pokračuje

Výrobci amerických whiskey začínají být stále více nervózní z očekávaného padesátiprocentního zvýšení cel na dovoz jejich produkce do Evropské unie. Někdejší opatření, jež bylo důsledkem Trumpovy celní války (pamatujete, tehdejší prezident zatížil clem evropskou ocel a hliník) a představovalo clo na dovoz americké whiskey do EU ve výši 25 %, mělo dramatické důsledky.

Během tří let se snížil export oblíbeného artiklu o 20 %, v řeči čísel to znamenalo snížení z 552 na 440 milionů dolarů. V lednu 2022 bylo pozastaveno, ale jen na dva roky. Ale utíká to jako voda a padesátiprocentní strašák nezmizel ani při nedávném setkání amerického prezidenta a předsedkyní EU. Jak to zatím vypadá, za Whiskey Sour či Manhattan si v barech připlatíme.