Revoluce ve sklenici

Z jeho skleniček, v nichž můžete zkoumat „snové světy“ jako ve sněžném těžítku, pijí koktejly lidé v metropolích Evropy, ale i v Dubaji, Kataru, Austrálii, USA. Nápojové sklo Martina Jakobsena má nápad i švih, je funkční a krásné.

 

Otočte si sklenici vzhůru nohama, nebojte se, váš koktejl je v bezpečí. Zapomeňte, že se vám v nápoji utopí dotěrný hmyz. Užijte si limonádu či drink jako nikdy předtím. Pijte i očima a bavte se kreativní kompozicí, kterou vám barman umíchal jen pro tento okamžik… Stejně jako se teď možná baví podobně, ale v úplně jiné části světa, někdo jiný.

Bořit stereotypy, vytvářet novinky přinášející nové estetické zážitky, které refrešují naše myšlení, zároveň však tvořit neokázale, objevovat kouzlo v detailu i jednoduchosti, to vše se dá říci o záměrech studia Jakobsen Design. Značku založil v roce 2010 ještě v dobách studií produktový designér Martin Jakobsen a právě z jeho dílny vycházejí i sklenice vzbuzující pozornost a nadšení.

Jména jako rEvolution, Halm označují první inovativní kulaté skleničky, Quido už vzniklo i pro dva a se dvěma brčky, Gem z uranového skla zase světélkuje ve tmě. Ale nejsou to jen nápoje, oč tu běží, důkazem může být třeba originální skleněná sada na servírování zmrzliny.

„Nejdřív jsem se chtěl realizovat v práci zaměřené na módu nebo produktový design, bavila mne i práce se dřevem. Hledal jsem způsob, jak se pokusit změnit zažité zvyky v mém okolí a tak jsem přišel s nápadem sklenice rEvolution,“ vzpomíná designér, který se k nápojovému sklu dostával postupně a pomohl mu i zajímavý nápad: „Zatímco konvenční nápojové sklo se po staletí vyrábí v jedné rotační ose, napadlo mne navrhnout vlastní tvar bez ohledu na sklářskou technologii. Tím jsem dokázal posunout výrobní a tvarové možnosti pro sériovou výrobu, které dál rozvíjím u dalších návrhů.“

Filozofie jeho značky vychází právě ze záliby v minimalismu a je založena na vytváření jednoduchého, přitom estetického a funkčního designu. Ruční výrobky z jeho ateliéru na Moravě, prozrazují zálibu v minimalismu a jednoduchém funkčním designu, si rychle získaly světový zvuk a dnes se sklo mladé a úspěšné značky objevuje zejména v zahraničí: v řadě luxusních restaurací, barů.

A co víc, zájem projevilo i Muzeum moderního umění v New Yorku. „V jarní kolekci uvádí MoMA moji sklenici Halm a zájem mají i o uranové sklenice Gem,“ říká Martin Jakobsen. „Novinkou je i spolupráce s Gordon Ramsay Group v rámci prezentace nového másla ve francouzském Bordeaux. Právě na skleněném talířku naší značky. Prezentace jídla a nápojů kreativním způsobem je to, co mne nyní baví.

Letos budou představeny dva nové návrhy sklenic, které dokazují, že v této oblasti je stále co inovovat a stejně jako gastronomie prochází vývojem i nástroje a pomůcky se zde přizpůsobují novým nápadům.“

Kristina Janová, foto: Jakobsen Design