„Jdem na prosečko.“ Italské bublinky Češi milují a spojují s nimi oddychové rituály i oslavy

Oslavme Mezinárodní den prosecca

Středa 13. srpna bude pěkně šumět a bublat, oslavíme totiž další Mezinárodní den prosecca. Šumivého vína, které se v České republice pevně uchytilo drápkem a dlouhodobě je na našem trhu na vzestupu. Což dokazují nejlépe čísla a se 17,5 miliony lahví je tak Česko sedmým největším importérem tohoto italského nápoje na světě.

Ale nejsme jediní, komu nejoblíbenější italské bublinky zachutnaly. Spolu s Amerikou, Německem či Francií se tak radujeme z faktu, že italské prosecco dosáhlo v roce 2024 rekordních výsledků. Trh totiž opět výrazně ožil a tak došlo k meziročnímu nárůstu exportu o 14 procent, tedy na 620 milionů lahví. Mezi hlavními exportními trhy rostlo nejvíce USA o 18 procent a Francie zopakovala 20 procentní růst z předešlého roku. Česká republika pokračuje v dynamickém růstu především v kategorii frizzante.

Italské bublinky jsou sexy, pitelné a často „za pár“

Prosecco, italské víno z hroznů odrůdy Glera, se vyrábí zejména ve dvou základních variantách – jako šumivé spumante s korkovým uzávěrem ve tvaru hříbku a jako perlivé frizzante typicky se šroubovacím uzávěrem. Ovšem řada výrobců vyrábí i další styly a používá další metody, „jak dostat bublinky do vína“, jako je třeba i klasická metoda druhotného kvašení v lahvi u těch vyšších a nejvyšších řad. Nicméně v zásadě je nejběžnější metoda spumante, kdy druhotné kvašení probíhá v nerezových tancích a stejně jako frizzante jde o levnější variantu.

Podle italského sdružení výrobců prosecca DOC Consortium-Valori Italia se z Itálie v roce 2024 vyvezlo celkově 620 milionů lahví, což je meziročně o 14 procent více. USA, jakožto největší exportní trh, dovezlo téměř 144 milionů lahví (18 procentní nárůst). Ve Francii stouply prodeje o 20 procent na 43,8 milionu lahví. Globální trend tak potvrzuje rostoucí oblibu italského nápoje jako cenově dostupné alternativy k šampaňskému.

Spumante i frizzante – baví nás obojí

Česká republika patří tradičně k rostoucím trhům, obliba prosecca u nás roste nepřetržitě od roku 2016. V roce 2024 se k nám dovezlo 17,5 milionu lahví, což je meziročně o 27,6 % více. Česká republika se tak zařadila na 7. příčku v žebříčku zemí dovážejících prosecco.

Zatímco ve většině zemí je jedničkou šumivé spumante, v České republice výrazně převažuje obliba perlivého frizzante. A to do té míry, že jsme s více než 11 miliony lahvemi druhým největším odbytištěm tohoto perlivého nápoje hned po Německu.

„Zájem o prosecco v České republice dlouhodobě roste. Češi si oblíbili nejen jeho lehkost a svěžest, ale i univerzálnost. Není to jen slavnostní nápoj, ale stále častěji doprovází i běžné příležitosti, ať už samostatně nebo v míchaných nápojích typu spritz,“ říká Marek Žižkovský, brand manažer značky Mionetto Prosecco, která je globálním lídrem této kategorie.